Taakvelden

1.2 Openbare orde en veiligheid

Taakveld 1.2 Openbare orde en veiligheid

Portefeuillehouder:         H. Teunissen
Beïnvloedbaarheid:        III. Overwegend niet financieel en beleidsmatig te beïnvloeden.

Wat wilden we bereiken?

  • We willen zowel de objectieve als subjectieve veiligheid verder verbeteren. We gaan voor beperking van de slachtofferkans, vergroting van de pakkans en verhoging van de aangiftebereidheid onder slachtoffers. Hierbij hebben we specifieke aandacht voor de kwetsbare doelgroepen en mensen met een verhoogde slachtofferkans.
  • We gaan voor verdere professionalisering in de aanpak van georganiseerde en/of ondermijnende criminaliteit, met een betere inzet van (nog door te ontwikkelen) bestuursrechtelijke instrumenten en handhavingsactiviteiten. We gaan structureel en intensiever samenwerken binnen de gemeente over vakgebieden heen en met ketenpartners: één weerbare en georganiseerde overheid tegen (georganiseerde) criminelen.
  • We willen geen coffeeshops en/of waterpijpcafés in Gennep.
  • We beperken zo veel mogelijk het risico dat iemand tussen wal en schip terecht komt door tijdig, met onze partners, de juiste hulp en ondersteuning aan te bieden.
  • We willen dat overlastgevend en crimineel gedrag van jeugd ‘duurzaam’ vermindert en de focus meer komt te liggen op perspectief. We willen het gebruik van zowel soft- als harddrugs terugdringen.
  • We willen op basis van duiding van objectieve cijfers en de meting van subjectieve veiligheid kunnen communiceren over het veiligheidsniveau in de gemeente en de verschillende wijken. We maken trends en ontwikkelingen hierin inzichtelijk en duiden deze, afgezet tegen andere gemeenten en de landelijke stand van zaken. We benutten de informatie die binnen onze gemeente aanwezig is om, samen met onze ketenpartners, veiligheidsissues zo effectief mogelijk aan te pakken met de beschikbare schaarse capaciteit.
  • We willen afname van criminaliteit, toename van het veiligheidsgevoel en willen (escalatie van) complexe zorg- en veiligheidsproblemen ten gevolge van ongewenst gedrag voorkomen.
  • We gaan voor vermindering van het aantal overlastmeldingen.

Wat zouden we er voor doen?

  • We implementeren het digitaal opkopersregister voor de aanpak van heling.
  • We organiseren de Week van de Veiligheid.
  • We dragen bij en nemen deel aan het intergemeentelijke interventieteam Limburg-Noord. (regiodeal)
  • We implementeren het Keurmerk Veilig Buitengebied. (regiodeal)
  • We dragen bij en nemen deel aan het project innovatieve controlemethoden tegen ondermijning. (regiodeal)
  • We dragen bij aan de bewustwordingscampagne ondermijning en implementeren Meld Misdaad Anoniem. (regiodeal)
  • We ontwikkelen een communicatiestrategie arbeidsmigranten. (regiodeal)
  • We ontwikkelen een informatiebrochure ondermijning. (regiodeal)
  • We organiseren een startconferentie aanpak ondermijning Noord-Limburg. (regiodeal)
  • We handhaven integraal op risicolocaties (o.a. buitengebied,
  • recreatieterreinen, industrieterreinen en leegstandslocaties).
  • We geven specifiek aandacht aan het toezicht op huisvesting van arbeidsmigranten om in overlastsituaties effectiever en in een vroeg stadium aan te pakken.
  • We actualiseren protocollen en afspraken betreffende Veilige Publieke Taak en Integriteit.
  • We vergroten de ambtelijke weerbaarheid tegen ondermijning.
  • We maken optimaal gebruik van de mogelijkheden die de Wet Bibob ons biedt.
  • We ondersteunen en verbinden de aanpak van zorgfraude.
  • We verbeteren bewustwording, handelingsperspectief en meldingsbereidheid van ondernemers, inwoners en instellingen.
  • We ondersteunen scholen bij de aanpak voor een veilige en gezonde school.
  • We ondersteunen bij de ontwikkeling van preventiebeleid  gericht op alcohol en drugsgebruik.
  • We optimaliseren de aanpak van multi-complexe zorg en veiligheidscasuïstiek.
  • We ontwikkelen en implementeren de aanpak rondom woonoverlast en burenruzies.
  • We houden bij zowel reguliere (horeca) ondernemingen als bij evenementen toezicht op de naleving van respectievelijk de Drank- en Horecawet als de verleende evenementenvergunning.
  • We geven integraal uitvoering aan de Landelijke Aanpak Adreskwaliteit ter bestrijding van
  • adresfraude en identiteitsfraude.
  • We richten ons bij overtredingen van de APV en andere lokale regelingen specifiek op kamperen, parkeren en visserij.

Wat hebben we gerealiseerd?

  • In overleg met de gemeenten uit de regio is besloten om te wachten op het resultaat van het landelijk wetsvoorstel rondom het digitaal opkoopregister (DOR). De bekrachtiging van deze wet zal zorgen voor landelijke publiciteit, wat de lokale implementatie ten goede zal komen.
  • In de week van de veiligheid hebben we, samen met de gemeenten uit de regio, aandacht besteed aan wapenbezit onder jongeren. Middels deelname aan de landelijke inleveractie en aandacht op onze communicatiekanalen hebben we jongeren en ouders bewust proberen te maken van de gevaren van het op zak hebben van een wapen. Ook het jongerenwerk, de politie, de middelbare scholen en bureau Halt hebben in deze week aandacht gevraagd voor dit onderwerp. Tijdens de inleverweek zijn er bij het politiebureau in Venray en Gennep 18 nep- en steekwapens ingeleverd en een hoeveelheid munitie.
  • Het Regionaal interventieteam (RIT) is operationeel. Het afgelopen jaar hebben we 14 locaties integraal gecontroleerd op bestaande wet- en regelgeving. Daarbij was er drie keer sprake van een misstand in de vorm van accijnsontduiking, illegale afvaldumping en de aanwezigheid van grote hoeveelheden groeimiddel. Ook zijn er kleinere overtredingen geconstateerd zoals het niet op orde hebben van de brandveiligheid en vergunningen. Op de geconstateerde misstanden en overtredingen wordt gehandhaafd.
  • In het kader van de regiodeal werken we regionaal samen op het gebied van ondermijning.
  • We hebben een volledig gecertificeerd Keurmerk Veilig Buitengebied in de gemeente Gennep (regiodeal).
  • We hebben samen met de regiodealgemeenten de startconferentie aanpak ondermijning Noord-Limburg georganiseerd, deze heeft op 17 september plaatsgevonden (regiodeal)
  • We handhaven integraal op risicolocaties (o.a. buitengebied, recreatieterreinen, industrieterreinen en leegstandslocaties). Dit doen we door middel van het RIT (regiodeal)
  • We zijn gestart met de behandeling van de in kaart gebrachte locaties waar mogelijk sprake is van bewoning door internationale werknemers. Gezien de omvang zal de afronding (naar verwachting) eind 2023 zijn. Nieuwe locaties zullen tegelijkertijd worden meegenomen.
  • We zijn bezig met het actualiseren van protocollen en afspraken betreffende Veilige Publieke Taak en integriteit.
  • We vergroten de ambtelijke weerbaarheid aangaande het thema ondermijning door middel van de lokale en regionale ondermijningstafel.
  • We maken optimaal gebruik van de mogelijkheden die de Wet Bibob ons biedt. Het instrument is lokaal geïmplementeerd en toegerust op de huidige casuïstiek.
  • We ondersteunen en verbinden de aanpak van zorgfraude intern en extern. Medewerkers vanuit diverse beleidsdomeinen nemen deel aan de bovenregionale training ‘Fraudeallertheid' gericht op zorgfraude.
  • We verbeteren bewustwording, handelingsperspectief en meldingsbereidheid van ondernemers, inwoners en instellingen op het gebied van ondermijning. Er is regionaal een communicatiecampagne uitgewerkt voorzien van diverse instrumenten om dit te bewerkstelligen. De start van deze campagne volgt nog, dit moment wordt regionaal afgestemd.  
  • We ondersteunen scholen bij de aanpak voor een veilige en gezonde school. Jongerenwerkers hebben nauw contact met scholen en zijn regelmatig aanwezig. Bureau Halt verzorgt preventieve voorlichtingen op de scholen. We hebben regelmatig contact met Halt om mee te denken en afspraken te maken over de vorm en inhoud van deze voorlichtingen. In november heeft er een escaperoombus bij het Elzendaalcollege gestaan met als doel om jongeren op een laagdrempelige manier bewust te maken van de risico’s van sextortion.
  • We ondersteunen bij de ontwikkeling van preventiebeleid  gericht op alcohol en drugsgebruik. Een werkgroep Verslavingspreventie met daarin verschillende partners is actief, waardoor er korte lijnen zijn om acties op te pakken. De werkgroep is aan de slag gegaan met een preventieprogramma alcohol en drugs voor leerlingen van het Elzendaalcollege. Het programma wordt in 2022 uitgevoerd. Ook leerlingen van middelbare scholen in de omgeving kunnen bij de digitale bijeenkomst aansluiten.
  • Door tijdelijke afwezigheid van het Zorg- en veiligheidshuis (ZVH) hebben we ook het afgelopen jaar de multi-complexe zorg- en veiligheidscasuïstiek lokaal opgepakt. Het zorg- en veiligheidshuis is inmiddels bijna volledig operationeel en zal de complexe Zorg- en Veiligheidscasuïstiek weer van ons gaan overnemen.
  • Vanwege de extra werkzaamheden rondom de coronamaatregelen en het hoogwater afgelopen juli is de aanpak rondom woonoverlast en burenruzies nog niet ontwikkeld en geïmplementeerd. Dit wordt in 2022 opgepakt.
  • Er hebben dit jaar nauwelijks evenementen plaatsgevonden, derhalve is er geen controle hierop uitgevoerd. Gezien het moeilijke jaar voor de horeca met diverse beperkende landelijke maatregelen is er geen controle uitgevoerd op de naleving van de drank- en horecawet, uiteraard wel op de naleving van de coronamaatregelen.
  • Uiteraard is er breder gehandhaafd op naleving van de coronamaatregelen dan alleen de maatregelen voor de horeca. We hebben in het kader van corona geen enkele bekeuring hoeven uitschrijven aan ondernemers. We hebben geïnvesteerd in een goede relatie met de ondernemers, waarbij een goed gesprek of een waarschuwing heeft geleid tot het gewenste resultaat.
  • We hebben in het kader van de Landelijke Aanpak Adreskwaliteit ter bestrijding van adresfraude en identiteitsfraude 14 dossiers aangepakt. Dit is in lijn met de bevindingen van de afgelopen jaren.
  • In 2021 is in tegenstelling tot 2020 meer ruimte geweest om, naast de handhaving van de coronamaatregelen, ook aandacht te geven aan de controle op de naleving van de APV. Er zijn in 2021 in totaal 211 verbalen uitgeschreven waarvan 129 op gebied van parkeren, 14 m.b.t. het overtreden van de regels voor het vissen en 10 voor illegaal kamperen. Het overige aantal is o.a. gerelateerd aan dumping huishoudelijk afval, niet opruimen hondenpoep en het los laten lopen van een hond.

Beleidsindicatoren

Diversen

Omschrijving

2019

2020

2021

Verwijzingen Halt; daadwerkelijke aantallen
(en per 10.000 jongeren)

17
(142)

8              (70)      

nnb

Winkeldiefstallen (per 1.000 inwoners)

1,2

0,9

0,6

Geweldsmisdrijven (per 1.000 inwoners)

4,4

4,1

2,9

Diefstallen uit woning (per 1.000 inwoners)

2,1

1,2

1,2

Vernielingen en beschadigingen (in de openbare ruimte)

4,7

4,1

nnb

Verdere versterking ketenregie en aanpak zorg en veiligheidsthema's

Omschrijving

2019

2020

2021

E33 politiemelding: overlast door verwarde/overspannen personen

68

111

88

Jeugdoverlast meldingen politie

38

80

82

Deze pagina is gebouwd op 06/01/2022 16:53:46 met de export van 06/01/2022 16:34:09