Taakvelden

1.1 Crisisbeheersing en brandweer

Taakveld 1.1 Crisisbeheersing en brandweer

Portefeuillehouder:      H. Teunissen
Beïnvloedbaarheid:       III. Overwegend niet financieel en beleidsmatig te beïnvloeden.

Wat wilden we bereiken?

  • We willen dat de hulpdiensten, zoals politie, brandweer en ambulance, snel ter plaatse zijn op het moment dat er van deze diensten gebruik moet worden gemaakt. We vinden dat de hulpdiensten letterlijk en figuurlijk in de buurt moeten zijn.

Wat zouden we er voor doen?

  • We werken actief samen met de hulpdiensten op het gebied van fysieke veiligheid en houden bluswatervoorzieningen, noodcommunicatie, noodaggregaten, rampenplannen en draaiboeken op orde.
  • We onderhouden en borgen de gemeentelijke crisisorganisatie, bestuurlijke advisering met bijbehorende overleggen, dragen bij aan verbeteringen en nemen deel aan oefeningen en trainingen. Onze werkzaamheden en activiteiten zijn beheersmatig en gericht op het continueren van de huidige standaard.
  • We sturen middels tactisch en strategisch overleg op het behalen van normtijden en kwalitatieve en kwantitatieve inzet van de hulpdiensten. We hebben inzicht in het aantal incidenten en calamiteiten en stemmen maatregelen af om deze te voorkomen. We ondersteunen de ontwikkelingen ten aanzien van Paraatheid Brandweer op lokaal niveau.
  • We hebben regulier afstemming met ambulancediensten, monitoren en rapporteren prestaties en acteren op ontwikkelingen.

Wat hebben we gerealiseerd?

  • We werken actief samen met de hulpdiensten op het gebied van fysieke veiligheid en houden bluswatervoorzieningen, noodcommunicatie, noodaggregaten, rampenplannen en draaiboeken op orde. We dragen bij aan de bovenlokale bestrijding van de coronacrisis. Functionarissen met een bovenlokale rol in de crisisstructuur worden hiervoor ingezet. Afgelopen juli zijn onze functionarissen zowel lokaal als bovenlokaal ingezet tijdens de bestrijding van de hoogwatercrisis.
  • Ondanks corona zijn alle werkzaamheden gecontinueerd. Borgen van de gemeentelijke crisisorganisatie, bestuurlijke advisering met bijbehorende overleggen, en bijdragen aan verbeteringen, oefeningen en trainingen. Onze werkzaamheden en activiteiten zijn beheersmatig en gericht op het continueren van de huidige standaard en vragen naar verwachting in 2021 geen aanvullende werkzaamheden.
  • We sturen middels tactisch en strategisch overleg op het behalen van normtijden en kwalitatieve en kwantitatieve inzet van de hulpdiensten. We hebben inzicht in het aantal incidenten en calamiteiten en stemmen maatregelen af om deze te voorkomen.
  • We ondersteunen de ontwikkelingen ten aanzien van Paraatheid Brandweer op lokaal niveau.
  • We hebben regulier afstemming met ambulancediensten, monitoren en rapporteren prestaties en acteren op ontwikkelingen. We blijven inzetten op een herverdeling van de politiecapaciteit binnen de eenheid Limburg. De laatste stand van zaken omtrent de verdeling van de politiecapaciteit is op 24 november en 14 december digitaal gepresenteerd aan de leden van de gemeenteraad.

Beleidsindicatoren

Hulpdiensten in de buurt

Omschrijving

2019

2020

2021

Reactietijd prio1 ritten politie  (95% binnen 15 min)

80,6%

83,2%

75,1%

Reactietijd spoed / A1 ritten ambulance ( 95% binnen 15 min)

84,7%

86,5%

88,0%

Gemiddelde opkomsttijd brandweer (binnen 15 min)*

09:07

10:18

11:39

*De gemiddelde tijd is gebaseerd op 9 maatgevende incidenten. De tijd ligt in 2021 iets hoger vergeleken met voorgaande jaren omdat tijdens 1 van de incidenten de opkomsttijd hoger lag i.v.m. een defecte navigatie.

Verbonden partijen die bijdragen aan realisatie doelen

De Veiligheidsregio Limburg-Noord (VRLN)

De Veiligheidsregio Limburg-Noord draagt bij aan alle doelen van het taakveld: het geeft vorm en inhoud aan intergemeentelijke samenwerking op de schaal van Noord- en Midden-Limburg en heeft tot doel de belangen van de gemeenten en hun ingezetenen te behartigen, op gebied van:

  • De brandweerzorg;
  • De geneeskundige hulpverlening bij ongevallen en rampen (GHOR);
  • De rampenbestrijding en crisisbeheersing;
  • Het bevorderen van de multidisciplinaire uitvoering van de rampenbestrijding, de crisisbeheersing en de bestrijding van zware ongevallen;
  • Het bijdragen aan een samenhangend integraal veiligheidsbeleid in de regio.

Daarnaast behartigt de VRLN die taken die door de wet- en regelgeving aan gemeenten zijn toegekend op gebied van collectieve preventie volksgezondheid en maatschappelijke zorg waarvoor samenwerking tussen gemeenten op de schaal van de regio uit het oogpunt van verhoging van efficiency en effectiviteit wordt vereist.

Deze pagina is gebouwd op 06/01/2022 16:53:46 met de export van 06/01/2022 16:34:09