Paragrafen

Bedrijfsvoering

Op grond van art. 213a Gemeentewet kennen we een verordening over onderzoek naar doelmatigheid en doeltreffendheid. Onder doelmatigheid wordt verstaan de mate waarin de gewenste prestatie en beoogde maatschappelijke effecten worden  gerealiseerd met een zo beperkt mogelijke inzet van middelen, of met de beschikbare middelen zo veel mogelijk resultaat wordt bereikt. Doeltreffendheid is de mate waarin de gewenste prestaties en beoogde maatschappelijke effecten van beleid daadwerkelijk worden behaald. In de praktijk is eigenlijk nooit uitvoering gegeven aan deze verordening. Voor de accountant en de provincie is dit aanleiding geweest tot opmerkingen. Het uitblijven van specifiek onderzoek wil echter niet zeggen dat doelmatigheid en doeltreffendheid geen aandacht krijgen of hebben gehad. Met ingang van de begroting 2021 wordt in de paragraaf Bedrijfsvoering expliciet stilgestaan bij een efficiënte en effectieve inzet van de middelen. Het verwerken in de P&C-cyclus zorgt voor borging en draagt bij aan het onder de aandacht houden van deze aspecten

In deze jaarrekening is de programma's getracht zoveel mogelijk aan te geven wat de effecten van het gevoerde beleid zijn. Dit krijgt vorm door het concreet formuleren van de bereikte doelen en waar mogelijk de wijze waarop het heeft bijgedragen aan beoogde effecten. In dat kader past ook het zoveel mogelijk smart formuleren van de teksten. Met de gestage opbouw van het datagedreven werken kan vanuit de perspectieven doelmatigheid en doeltreffende verder invulling gegeven worden aan (tussentijdse) sturing en verantwoording.

In het najaar van 2021 is met het auditcomité, in het kader van de voorgenomen aanpassing van de financiële verordening gesproken, over doelmatigheid en doeltreffendheid. Onderstaand is een inventarisatie opgenomen van aspecten waarover de raad het afgelopen jaar heeft besloten. Voor zover aan de orde is per voorstel geduid in welke zin doelmatigheid en doeltreffendheid een rol hebben gespeeld.

Beleidsnota Internationale werknemers

Door het nieuwe beleid wordt beter geborgd dat er voldoende en kwalitatief goede huisvesting in de gemeente beschikbaar komt. Op de kwaliteit wordt gemonitord via vergunningen en handhaving.

Normering kamerbewoning

De kwaliteit van kamerbewoning dient geborgd te worden. Hiertoe zijn handhaafbare regels gesteld en handhavingscapaciteit toegevoegd.

Verlenging wegenbeleidsplan

Het doel van dit wegenbeleidsplan is ervoor te zorgen, dat het onderhoud van de gemeentelijke wegen wordt uitgevoerd aan de hand van een vooraf afgesproken kwaliteit. Met andere woorden: het leggen van een bestuurlijke, beheersmatige en financiële basis voor het wegbeheer in de toekomst 2023-2027. De veiligheid en de uitstraling van de openbare ruimte zijn belangrijk voor de beleving van de burger en de aantrekkelijkheid van de gemeente voor bezoekers. De gemeente is eigenaar van, en daarmee verantwoordelijk voor, de openbare ruimte in haar beheergebied. Wegen vormen daar een belangrijk onderdeel van. Wegbeheer omvat het beheren en onderhouden van openbare verhardingen en kunstwerken (bruggen, duikers en viaducten). Inwoners, ondernemers en bezoekers van de gemeente Gennep vragen een voldoende veilige en comfortabele onderhoudstoestand van de verhardingen. Dit moet de gemeente Gennep realiseren tegen maatschappelijk acceptabele kosten. Dat laatste wordt ook geëist door hogere overheidsorganen (Rijk en Provincie) die verwachten dat dit onderhoud binnen de wettelijke kaders wordt uitgevoerd. Er wordt dus veel van de gemeente gevraagd ten aanzien van het beheren van wegen. Dit maakt het noodzakelijk hierop meetbaar en toetsbaar beleid te maken. In het 2de kwartaal van 2022 maken we een start met het opstellen van een nieuw wegenbeleidsplan. In het 4de kwartaal van 2022 wordt dit nieuwe beleid aan de raad voorgelegd ter vaststelling.

Waterafvoerverordening

In verband met klimaatveranderingen, bekostigingsproblematiek en een actualiseringsnoodzaak zijn de oude Aansluit- en Aansluitrechtverordening aangepast en samengenomen tot één nieuwe Waterafvoerverordening. De Waterafvoerverordening bevat regels die initiatiefnemers gaan verplichten voorzieningen aan te leggen die het hemelwater op eigen terrein kunnen verwerken. Dit is in lijn met zowel de bestaande landelijke wetgeving (Waterwet) als het gemeentelijke beleid (GRP). Echter, in de praktijk werden hier voorheen nog geen expliciete regels aan verbonden. Dat is met de nieuwe verordening wel het geval. Daarnaast biedt de Waterafvoerverordening duidelijkere regels over het handelen van zowel gemeente als particulieren in geval van onderhoud en calamiteiten. De verordening is begrijpelijker opgesteld en eerlijker qua bekostiging. Zo ook de betalingssystematiek. De standaardtarieven voor aansluiting zijn geïndexeerd. Mochten de kosten voor afvoer lager uitvallen, dan worden de werkelijke kosten in rekening gebracht in plaats van de standaardtarieven. Daarnaast is het met een uitzonderingsbepaling mogelijk om risico’s van extreem hoge kosten voor aansluiting te beperken.

Krediet aanvraag semipermanente sporthal

In 2018 heeft de gemeente Bureau Negen opdracht gegeven tot een capaciteitsonderzoek naar binnensport. De bezettingsgraad is geanalyseerd en de binnensportverenigingen zijn bevraagd op hun behoeften naar de nabije toekomst toe. Hieruit bleek dat er een tekort aan sporthalcapaciteit was. Op basis hiervan zijn drie scenario’s uitgewerkt en aan de Raad voorgelegd. Het scenario om tot een tijdelijke extra sporthal te komen is gekozen en inmiddels gerealiseerd.

Groenbeleidsplan 2021-2031

De doelstelling voor het groenbeheer is een groene, gezonde en leefbare buitenruimte voor mens en natuur. Dit houdt in dat we het huidige openbaar groen-netwerk binnen de gemeente in stand houden en waar mogelijk de groene structuren en waarden versterken (bijvoorbeeld meer Biodiversiteit) meer bomen. Dit wordt jaarlijks gemonitord en daar waar nodig wordt er bij gestuurd. Het groenbeleidsplan is opgesteld voor een periode van 10 jaar (2021-2031) en gaat op de eerste plaats over al het openbaar groen in eigendom van de gemeente Gennep. Het openbaar groen houdt in dat het volledige areaal groeninrichting eigendom is van de gemeente Gennep. Voor dit groenbeleid kijken we integraal naar de openbare ruimte. Het beleidsplan is niet een op zichzelf staand plan, maar is mede gebaseerd op eerder vastgesteld beleid en leidende wet- en regelgeving. Bestuurlijk, beheersmatige en financiële kaders voor het groenbeheer zijn de komende jaren meegenomen in dit nieuwe beleidsplan en is begin 2021 vastgesteld door de raad.

Regionaal bodembeleid

Door regionale samenwerking op het gebied van bodembeleid wordt getracht de gedeelde inspanning zo laag mogelijk te houden en de opbrengst en doelmatigheid zo hoog mogelijk te krijgen. De kosten worden daarnaast ook gedrukt. Tevens wordt het voor de gebruikers makkelijker en overzichtelijker omdat er uniform bodem beleid is op hoofdlijnen. Door de eigen inbreng van de gemeente en de lokale afspraken ontstaat er een hoge mate van doeltreffendheid.

Beleidsplan Schulddienstverlening 2021

Door verbeteren van de preventie en de inrichting van de schulddienstverlening verdergaande problemen en de noodzaak voor vervolghulpverlening zoveel mogelijk te voorkomen, worden kosten voor de gemeenschap beperkt.  Er is besloten schulddienstverlening te monitoren. De eerste monitor is eind 2021 opgeleverd.  

Vaststelling RES Noord- en Midden-Limburg

In de RES 1.0 is de opgave in beeld gebracht en zijn de ambities voor de regio vastgesteld, evenals de wijze waarop we hier in samenwerking met de betrokken regionale partners de komende jaren aan willen werken. De uitvoering is hierin nog niet tot op detailniveau beschreven, bovendien is de koers van de energietransitie onderhavig aan technologische en politieke ontwikkelingen. Vandaar de noodzaak om de RES met enige regelmaat te actualiseren. 

In 2023 zal de eerste actualisatie plaatsvinden. In deze versie zal waarschijnlijk ingegaan worden op de stand van zaken van verschillende projecten, de eerste resultaten van de werkgroepen en de wijze waarop de vanaf 2023 vrijkomende rijksmiddelen effectief willen inzetten om de energietransitie op regionaal niveau te versnellen.

Regionaal beleidsplan jeugd

Het jeugdbeleidsplan is opgesteld om richting te geven aan de regionale samenwerking tussen de 7 Noord-Limburgse gemeenten op het gebied van jeugd. Het beleidsplan omvat een 3-tal visiepunten met bijbehorende acties. Visiepunt 1 Positieve gezondheid, preventie, vroegsignalering en een sterke omgeving, Visiepunt 2 Passende en tijdige hulp en bescherming, Visiepunt 3 Lerende jeugdhulpregio. Tevens staat in het beleidsplan verwoord hoe de resultaten worden gemonitord en beleidsinterventies worden geëvalueerd. Deze beleidsuitgangspunten zijn tevens de kaders voor het programma Sturing en Inkoop.

Ontbinding IWGM

Door het vereenvoudigen van de bestuursstructuur wordt de aansturing op uitvoeringsbedrijf INTOS efficiënter en effectiever.

Verordening WMO

De verordening Wmo is geactualiseerd. De aanleiding was o.a. de nieuwe manier van inkopen, van P x Q naar trajectfinanciering alsmede het gewijzigde toegangsproces. Er wordt ingezet op preventie en op en afschalen en het stimuleren van het gebruik van algemeen voorliggende voorzieningen.

Monitoring in het sociaal domein

De monitoring binnen het sociaal domein is volop in ontwikkeling. Momenteel wordt er gewerkt aan een Power BI Dashboard met een breed overzicht van kwantitatieve gegevens met betrekking tot de inzet van hulp en ondersteuning in het sociaal domein.  

Samenwerkingsafspraken sociaal domein

De gemeente Gennep werkt op het gebied van BW samen met de regio Noord- en Midden Limburg. Deze gemeenten werken samen om de ondersteuning voor complexe doelgroepen samen vorm te geven en in te kopen. We monitoren het gebruik van de voorzieningen alsmede doorlooptijd. Daarnaast zijn er met de gecontracteerde aanbieders afspraken gemaakt over transformatie van de ondersteuning en het voorliggend veld. Tevens zijn er afspraken gemaakt over de spreiding van voorzieningen over het grondgebied van de deelnemende gemeenten.

Aanbesteding accountant

Aanleiding om te komen tot de aanbesteding lag in de hogere kosten en daarnaast de aanzienlijke extra werkzaamheden die door de organisatie daarnaast nog uitgevoerd moesten worden. De nieuwe accountant heeft zich in principe verbonden aan een vaste prijs. Daarnaast wordt beoogd de werkzaamheden meer over het gehele boekjaar te spreiden, waardoor de pieken voor de organisatie worden afgevlakt.

Ondersteuning ondernemers

We zijn als gemeente verantwoordelijk voor de ondersteuning bij heroriëntatie van ondernemers die door de Coronapandemie getroffen zijn. Ik het kader van doelmatig- en doeltreffendheid hebben we in 2021 een intensieve samenwerking gehad met het ondernemersklankbord Noord-Limburg. Deze partij heeft de doorverwezen Gennepse ondernemers kosteloos voor een periode van 6 maanden begeleid middels een klankbordtraject. Ook hebben we actief samenwerking gezocht met het Regionale Mobiliteitsteam dat zowel de financiële middelen van de rijksoverheid hiervoor heeft en ook een specifiek aanbod voor ondernemers die zich willen oriënteren op de arbeidsmarkt.
We hebben  ‘Visit Gennep’ ingezet als communicatie-marketing kanaal voor Biz Centrum Gennep.

Als gemeente hebben we samen met ondernemers centrum op initiatief de van Biz (bedrijveninvesteringszone) Centrum Gennep gewerkt aan het verbeteren van de sfeer en uitstraling van het centrum door middel van aankleding met groenbakken. Met onze gezamenlijke inspanning tot het verzorgen van extra groen in het centrum, kunnen bezoekers van ons kernwinkelgebied nu van extra genieten.

Inzet middelen controle CTB

In relatie tot Covid is efficiënt gebruik gemaakt van middelen vanuit het Rijk. Deze moeten zorgen dat horecabedrijven en sportverenigingen met kantines de Corona toegangsbewijzen goed checken. Door ons constructief overleg met verschillende belangenverenigingen zijn we tot een pragmatische oplossing gekomen die heeft geleid tot een eerlijke verdeling van middelen.  Dit heeft effectief  gezorgd dat we geen uren aan controles hebben gehad en dat we verantwoord vertrouwen kunnen  aan de private sector.

Deze pagina is gebouwd op 06/01/2022 16:53:46 met de export van 06/01/2022 16:34:09