Taakvelden

8.3-3 Wonen en bouwen, omgevingsvergunning

Taakveld 8.3-3 Wonen en bouwen, omgevingsvergunning

Portefeuillehouder:         R. Peperzak
Beïnvloedbaarheid:         III. Overwegend niet financieel en beleidsmatig te beïnvloeden.

Wat wilden we bereiken?

  • Professionalisering van het vergunningverleningsproces.
  • Een vergunningverleningsproces dat goed voorbereid is op de invoering van de Omgevingswet.

Wat zouden we er voor doen?

  • We implementeren een nieuw systeem voor het verlenen van vergunningen. De start hiervan heeft al in 2020 plaatsgevonden. Daadwerkelijke ingebruikneming vindt in 2021 plaats. Hiervoor werken we nauw samen met gemeenten Horst aan de Maas, Mook en Middelaar en Venray.
  • We gaan verder met de voorbereidingen voor de implementatie van de Omgevingswet. In 2021 zal dat gericht zijn op:
    • Ontwikkeling van medewerkers over advisering in de geest van de nieuwe Omgevingswet (dit gebeurt in samenwerking met buurgemeenten Bergen en Mook en Middelaar).
    • Verder opstellen en uitwerken van de pilot 'omgevingsplan'.
    • Inventariseren en doorvoeren van mogelijke vereenvoudiging van regels.
    • Het middels het 'burenakkoord'  aanmoedigen van initiatiefnemers om actief overleg te zoeken met direct omwonenden.
  • We benaderen inwoners en ondernemers die met plannen/initiatieven komen vanuit een positieve en meedenkende grondhouding.
  • We blijven werken aan het intensiveren van de samenwerking op gebied van Vergunningen, Toezicht en Handhaving tussen Horst aan de Maas, Mook en Middelaar en Venray.

Wat hebben we gerealiseerd?

  • De implementatie van het nieuwe systeem voor vergunningen, toezicht en handhaving (Squit 20/20) is, als gevolg van technische issues bij de aanbieder en het uitstellen van de invoering van de Omgevingswet nog niet uitgevoerd. Verwachting is dat de implementatie in het eerste kwartaal van 2022 zal plaatsvinden.
  • De voorbereiding voor de Omgevingswet is gecontinueerd (beoogde invoeringsdatum  1 oktober 2022, of 1 januari 2023).  Het gaat dan onder andere om:
  • Aanpassen van processen rond vergunningen, toezicht en handhaving aan de Omgevingswet.
  • Opleiden van medewerkers om te kunnen werken met de Omgevingswet.
  • Raadsvoorstellen zijn opgesteld over bindend adviesrecht, verplichte participatie en de Commissie Ruimtelijke Kwaliteit.
  • Aansluiting op het Digitaal Stelsel Omgevingswet en aanschaf nieuwe applicaties hiervoor.
  • Opstellen plan van aanpak voor gemeentebreed Omgevingsplan. De pilot omgevingsplan is onderdeel van de aanpak.
  • Voorbereiden communicatie richting inwoners en bedrijven. Onderdeel is hiervan is een handreiking om participatie te stimuleren.
  • Vanaf begin 2021 werken wij volgens de ‘Dialoog ruimtelijke initiatieven’. In dit kader is ook een nieuwe aanpak ontwikkeld ten aanzien van participatie die aansluit op deze werkwijze ten aanzien van behandeling van ruimtelijke initiatieven waardoor omwonenden en belanghebbenden in een vroegtijdig stadium worden betrokken in het besluitvormingsproces.
  • We werken op het vlak van vergunningen, toezicht en handhaving samen met andere gemeenten in Noord Noord Limburg (NNL). Ook in 2021 zijn er (net zoals in de jaren daarvoor) waar mogelijk slagen gemaakt om te komen tot een betere samenwerking en meer efficiency. Dit is een continu proces wat in de komende jaren ook zal plaatsvinden.

Beleidsindicatoren

Wonen

Omschrijving

2019

2020

2021

Gemiddelde WOZ-waarde  (x 1.000 €)

233

253

274

Nieuw gebouwde woningen (per 1.000 woningen)

1,5

5,1

nnb

Demografische druk 1)

78,08%

78,06%

79,70%

Gemeentelijke woonlasten eenpersoonshuishoudens in €

632

670

729

Gemeentelijke woonlasten meerpersoonshuishoudens in €

683

729

791

1) De verhouding tussen de productieve leeftijdsgroep (20-64) en de niet-productieve leef- tijdsgroepen (0-19) en 65+

Deze pagina is gebouwd op 06/01/2022 16:53:46 met de export van 06/01/2022 16:34:09