Kengetallen zijn getallen die de verhouding uitdrukken tussen bepaalde onderdelen van de begroting of de balans en kunnen helpen bij de beoordeling van de financiële positie van een gemeente. Om dit te bereiken is voorgeschreven dat de paragraaf weerstandsvermogen en risicobeheersing de volgende kengetallen bevat:
- netto schuldquote en netto schuldquote gecorrigeerd voor alle verstrekte leningen;
- solvabiliteitsratio;
- grondexploitatie;
- structurele exploitatieruimte;
- belastingcapaciteit.
Deze kengetallen maken inzichtelijk(er) over hoeveel (financiële) ruimte de gemeente beschikt om structurele en incidentele lasten te kunnen dekken of opvangen. Ze geven zodoende inzicht in de financiële weerbaar- en wendbaarheid.
a. Netto schuldquote
Kengetallen Besluit Begroting en Verantwoording | ||||
---|---|---|---|---|
Omschrijving | W 2019 | W 2020 | B 2021 | W 2021 |
Netto schuldquote | 22,33% | 38,12% | 49,86% | 49,24% |
Netto schuldquote correctie voor alle verstrekte leningen | 22,33% | 36,15% | 49,86% | 47,36% |
Hoe hoger de schuld, hoe hoger de netto schuldquote. De netto schuldquote weerspiegelt het niveau van de schuldenlast ten opzichte van de eigen middelen en geeft een indicatie van de druk van de rentelasten en de aflossingen op de exploitatie. Door de jaarlijkse aflossingen op onze vaste geldleningen daalde de schuldquote in de afgelopen jaren. Door het aantrekken van een langlopende lening medio 2021 van € 25 miljoen stijgt de netto schuldquote.
Een schuldquote lager dan 90% wordt als minst risicovol ervaren. Hier blijven we ook na het aantrekken van de nieuwe geldleningen ver onder.
b. Solvabiliteitsratio
Kengetallen Besluit Begroting en Verantwoording | ||||
---|---|---|---|---|
Omschrijving | W 2019 | W 2020 | B 2021 | W 2021 |
Solvabiliteitsratio | 40,15% | 31,39% | 26,78% | 25,87% |
Dit kengetal geeft inzicht in de mate waarin de gemeente in staat is aan haar financiële verplichtingen te voldoen. Hoe hoger de solvabiliteitsratio, hoe groter de weerbaarheid. Over het algemeen wordt gesproken van een neutrale/gezonde signaleringswaarde als de solvabiliteitsratio minimaal rond de 20% ligt. Met name door het hoge investeringsniveau van de afgelopen jaren stijgt het balanstotaal en daalt deze ratio (automatisch). De daling van de ratio wordt in mindere mate ook veroorzaakt doordat we de algemene vrije reserve deels inzetten voor de dekking van incidentele lasten. Gezien de hoge weerstandscoëfficiënt kan gesteld worden dat we voldoende weerbaar zijn om tegenvallers op te vangen en aan onze verplichtingen te voldoen.
c. Grondexploitatie
Kengetallen Besluit Begroting en Verantwoording | ||||
---|---|---|---|---|
Omschrijving | W 2019 | W 2020 | B 2021 | W 2021 |
Grondexploitatie | 1,42% | 1,23% | 1,78% | 0,39% |
Het kengetal grondexploitatie geeft aan hoe groot de grondpositie (de waarde van de grond) is ten opzichte van de totale (geraamde) baten. De boekwaarde van de grondexploitaties moet terugverdiend worden. Een laag kengetal is gunstig: de boekwaarde is dan beperkt in relatie tot de totale omzet van de gemeente. Onze grondexploitaties zijn heel beperkt wat terug komt in een heel laag kengetal. Een kengetal <20% wordt als minst risicovol aangemerkt. Plannen voor toekomstige nieuwe grondexploitaties worden na goedkeuring van de raad in de begroting verwerkt, waarna het kengetal weer iets zal oplopen.
d. Structurele exploitatieruimte
Kengetallen Besluit Begroting en Verantwoording | ||||
---|---|---|---|---|
Omschrijving | W 2019 | W 2020 | B 2021 | W 2021 |
Structurele exploitatieruimte | 1,00% | 2,30% | 0,19% | 2,91% |
Voor de beoordeling van de financiële positie is het ook van belang te kijken naar de structurele baten en structurele lasten. Structurele baten zijn bijvoorbeeld de algemene uitkering uit het gemeentefonds en de opbrengsten uit de onroerendezaakbelasting. Dit kengetal geeft aan hoe groot de structurele exploitatieruimte is, doordat wordt gekeken naar de structurele baten en structurele lasten en deze worden vergeleken met de totale baten. Een positief percentage betekent dat de structurele baten toereikend zijn om de structurele lasten (waaronder de rente en aflossing van een lening) te dekken. In 2021 beschikken we over een positief saldo in de structurele exploitatieruimte. Een positief kengetal wordt vanuit de signaleringswaarden dan ook als minst risicovol aangemerkt.
e. Belastingcapaciteit
Kengetallen Besluit Begroting en Verantwoording | ||||
---|---|---|---|---|
Omschrijving | W 2019 | W 2020 | B 2021 | W 2021 |
Belastingcapaciteit | 95,27% | 94,31% | 103,39% | 97,65% |
De belastingcapaciteit is gerelateerd aan de hoogte van de landelijk gemiddelde woonlasten (OZB, rioolheffing en reinigingsheffing). Naast de OZB wordt tevens gekeken naar de riool- en afvalstoffenheffing omdat de heffing niet kostendekkend hoeft te zijn, maar ook lager mag worden vastgesteld. Er is dan sprake van belastingcapaciteit die niet benut wordt.
De belastingcapaciteit geeft inzicht in de mate waarin een financiële tegenvaller in het volgende begrotingsjaar kan worden opgevangen of de mate waarin ruimte is voor nieuw beleid. Om deze ruimte weer te kunnen geven is een ijkpunt nodig. In dit geval landelijk gemiddelde tarieven.
Een belastingcapaciteit tussen de 95% en 105% wordt als neutraal aangemerkt.
Uit het kengetal blijkt dat ons belastingniveau vrijwel in lijn ligt met het landelijk gemiddelde.
De tarieven voor de OZB (m.u.v. niet woningen), en de rioolheffing zijn in 2021 niet verhoogd. Het tarief van de afvalstoffenheffing is wel verhoogd. Afgezet tegen het landelijk gemiddelde zijn de tarieven in de gemeente Gennep meer gestegen, waardoor het kengetal iets hoger is dan 2020.
Het kengetal in de begroting lag boven de 100% omdat de landelijke cijfers 2021 toen nog niet bekend waren.
Samenvattend oordeel kengetallen
Een afzonderlijk kengetal zegt weinig over hoe de financiële positie moet worden beoordeeld. Zo hoeft een hoge schuld geen nadelig effect te hebben op de financiële positie, maar is dat afhankelijk of en wat er aan eigen vermogen en baten tegenover die schuld staat en hoe groot de kans is dat de schuld weer wordt afgelost. Het is dus, met andere woorden, niet mogelijk om een individueel kengetal te gebruiken voor de beoordeling van de financiële positie. De kengetallen zullen altijd in samenhang moeten worden bezien, omdat ze alleen gezamenlijk en in hun onderlinge verhouding een goed beeld kunnen geven van de financiële positie van de gemeente.
De kengetallen voor het inzicht in onze financiële positie blijven gunstig. De netto schuldquote stijgt maar blijft onder de geldende norm van een gezonde financieringssituatie. Dit daling van de solvabiliteitsratio komt door het hoge investeringsniveau. Het eigen vermogen is toereikend om de geïdentificeerde risico's af te dekken. De boekwaarde van onze grondexploitaties is laag, het kengetal structurele exploitatieruimte is positief. Het kengetal belastingcapaciteit geeft aan dat ons belastingniveau nagenoeg in lijn ligt met het landelijke gemiddelde.