Taakveld 6.1 Kinderopvang Portefeuillehouder: R. Janssen |
---|
Wat wilden we bereiken?
- We houden het aanbod van peuterspeelzaalwerk in stand.
- Peuterspeelzalen en kinderdagverblijven bieden een veilige omgeving.
- Alle kinderen in de gemeente Gennep kunnen gebruik maken van peuterspeelzaalwerk of kinderopvang.
- Peuters met een risico op een taal- en onderwijsachterstand (doelgroeppeuters) zijn beter voorbereid op de basisschool.
Wat zouden we er voor doen?
- We verstrekken subsidie aan aanbieder(s) van peuterspeelzaalwerk.
- We houden risico gestuurd toezicht bij buitenschoolse opvangvoorzieningen, kinderdagverblijven, gastouderbureaus en gastouders.
- We geven uitvoering aan de regeling voor kinderopvang voor ouders met een sociale medische indicatie.
- We zetten in op vroeg signalering en aanpak van mogelijke taal- en onderwijsachterstand bij peuters.
Wat hebben we gerealiseerd?
- Met het nieuw vastgestelde beleidsplan Peuteraanbod en Voor- en Vroegschoolse Educatie als kader is subsidie verstrekt aan aanbieder(s) van peuterspeelzaalwerk.
- Bij kinderopvangvoorzieningen houden we risico-gestuurd toezicht. Vanwege de corona-maatregelen hebben de onderzoeken op afstand plaatsgevonden (interviews en het digitaal opvragen van documenten). De tweede helft van 2021 zijn de fysieke inspecties weer opgestart.
- Gedurende de 2 e lockdown is de kinderopvang opengesteld voor kwetsbare kinderen. Op advies van Team Toegang en maatschappelijke partners maakten kinderen gebruik van de SMI-regeling (Sociaal Medische Indicatie).Ook bij de 3e lockdown is de opvang gesloten geweest maar is deze wel open gebleven voor kwetsbare kinderen.Tijdens de 4e lockdown in december was de kinderopvang (0-4 jaar) en gastouderopvang (0-12 jaar) open en alleen de buitenschoolse opvang gesloten.
- Op basis van de vastgestelde beleidsnotitie Peuteraanbod en Voor- en Vroegschoolse Educatie wordt ingezet op vroeg-signalering en aanpak van mogelijke taalachterstanden en achterstanden op de sociaal- emotionele ontwikkeling, gedragsontwikkeling en cognitieve ontwikkeling.