Taakvelden

4.3 Onderwijsbeleid en leerlingenzaken

Taakveld 4.3 Onderwijsbeleid en leerlingenzaken

Portefeuillehouder:          R. Janssen
Beïnvloedbaarheid:          III. Overwegend niet financieel en beleidsmatig te beïnvloeden.

Wat wilden we bereiken?

  • Alle kinderen in de gemeente Gennep halen het beste uit zichzelf door gebruik te maken van de aanwezige onderwijsvoorzieningen. Leerlingen kunnen hun eigen talenten en vaardigheden zo volledig mogelijk ontplooien.
  • Alle leerplichtige en kwalificatieplichtige kinderen in de gemeente volgen onderwijs passend bij hun mogelijkheden.
  • Door effectieve vroegsignalering voorkomen we zorgvragen.

Wat zouden we er voor doen?

  • Gezamenlijk met de basisscholen blijven wij vakleerkrachten Bewegingsonderwijs aanbieden.  
  • We handelen preventief om verzuim en voortijdig schoolverlaten te voorkomen. Als het nodig is handhaven we op het nakomen van de Leerplichtwet, volgens de Methodische Aanpak Schoolverzuim (MAS).
  • We zetten het casusoverleg voort waarin ontwikkelachterstanden bij kinderen van 0 tot 4 jaar in een vroeg stadium worden gesignaleerd en aangepakt.
  • We geven uitvoering aan het nieuwe VVE-beleid (Voor- en Vroegschoolse Educatie) waarmee alle peuters gebruik kunnen maken van extra uren peuteropvang (maximaal 16 uur). Zo verwachten we de startpositie op het basisonderwijs van achterstandsleerlingen te verbeteren. Met behulp van een nieuw monitoringinstrument meten we het effect van deze extra inzet.
  • We ondersteunen het Taalhuis bij de aanpak van laaggeletterdheid.
  • We organiseren het leerlingenvervoer voor leerlingen die niet zelfstandig naar het (reguliere) onderwijs kunnen.

Wat hebben we gerealiseerd?

  • Sinds geruime tijd geven vakleerkrachten van Gennep Doet Mee bewegingsonderwijs op scholen in de gemeente Gennep. Met ingang van schooljaar 2021-2022 heeft er een uitbreiding plaatsgevonden met een vakleerkracht op 1 school. Op één school na maken nu alle basisscholen in de gemeente Gennep gebruik van een vakleerkracht bewegingsonderwijs.
  • De leerplichtambtenaar staat in nauwe verbinding met het onderwijs, het Jeugdnetwerk en Team Toegang om schoolverzuim te voorkomen en/of te beperken. In het eerste coronajaar nam het schoolverzuim ongeveer met de helft af ten opzichte van voorgaande jaren. In deze periode hebben de meeste kinderen vanwege corona vanuit thuis onderwijs gevolgd. In 2021 is er sprake van een lichte stijging van het relatief schoolverzuim ten opzichte van 2020. Van relatief verzuim is sprake als een leerling ingeschreven staat op school maar afwezig is tijdens les- of praktijktijd. De leerplichtambtenaar is in beeld bij relatief schoolverzuim, niet bij ziekteverzuim.
  • 1x per 6 weken vindt overleg plaats met de belangrijkste partners voor de doelgroep 0-4 jaar.
  • Het beleidsplan 'Op een goede basis kun je bouwen! Peuteraanbod en Voor- en Vroegschoolse Educatie Gemeente Gennep' is dit voorjaar vastgesteld. Dit plan voeren we samen met de samenwerkingspartners uit.
  • Het leerlingenvervoer wordt conform verordening uitgevoerd. Het aantal te vervoeren leerlingen is licht gedaald.

Beleidsindicatoren

Leerlingenverzuim

Omschrijving

2019

2020

2021

Absoluut verzuim *

2

3

nnb

Relatief verzuim **

25

26

nnb

Vroegtijdig schoolverlaters zonder startkwalificatie

14

17

nnb

Uitgegaan is van de leerplichtige leerlingen en kwalificatieplichtigen behalve de kwalificatieplichtigen op het MBO. Deze worden begeleid door de medewerkers van de Regionale Meld- en Coördinatiefunctie Venray.
*Absoluut verzuim: er is sprake van absoluut verzuim als een leerplichtige jongere niet op een school staat ingeschreven. **Relatief verzuim: leerplichtige staat wel op een school ingeschreven, maar hij/zij verzuimt zonder geldige reden les- of praktijktijd.

Deze pagina is gebouwd op 06/01/2022 16:53:46 met de export van 06/01/2022 16:34:09