Taakvelden

3.4 Toeristische en recreatieve voorzieningen

Taakveld 3.4 Toeristische en recreatieve voorzieningen

Portefeuillehouder:        J. van Hulsteijn en R. Peperzak (regiovisie BGMM)
Beïnvloedbaarheid:        I. Volledig financieel en beleidsmatig te beïnvloeden, autonome taak.

Wat wilden we bereiken?

  • De unieke landschappelijke kwaliteiten van Gennep komen krachtiger tot uitdrukking.
  • Het Genneper Huys is beter herkenbaar en beleefbaar.
  • Het onderscheidend vermogen van Gennep zorgt voor meer bezoekers.
  • We hebben samen met de ondernemers een nieuwe en eigentijdse vorm opgezet voor het vermarkten van onze gemeente en haar kwaliteiten, inwoners en ondernemers zijn onze ambassadeurs.
  • In 2025 zijn de vrijetijdsbestedingen in de regio gegroeid naar 1 miljard euro.

Wat zouden we er voor doen?

  • We zijn aan de slag met het beleefbaar maken van het Genneper Huys, waarbij de consolidatie van de ruïne de eerste stap is. Hiervoor wordt samen met onder andere Staatsbosbeheer en de RCE een SIM-aanvraag ingediend (Subsidie Instandhouding Monumenten). Daarnaast is de provincie betrokken bij de restauratie en de uitvoering van het beleefbaar maken via een financiële injectie vanuit het Statenvoorstel en de Regiodeal.
  • Samen met de regiogemeenten voeren we het Actieprogramma Vrijetijdseconomie 2018-2025 uit. De gemeente Gennep vervult hierbij de voortrekkersrol. Daarbij haken we aan op de gelden die vrijkomen vanuit de Regionale Investeringsagenda.
  • We moedigen ondernemers aan om met nieuwe, onderscheidende initiatieven op het gebied van verblijfsrecreatie en dagrecreatie te komen. De gemeente ondersteunt en faciliteert hierbij.  
  • We bouwen samen met de lokale ondernemers VisitGennep uit tot het lokale informatieplatform voor inwoners en toeristen op het gebied van bezienswaardigheden, horeca, winkels en evenementen.
  • We blijven participeren in de verschillende hoogwaterveiligheidsgremia om ervoor te zorgen dat de noodzakelijke maatregelen geen nadelig effect hebben op de ruimtelijke kwaliteit, maar juist vanuit toeristisch en recreatief perspectief meerwaarde bieden. Het Maasdal wordt in het kader van hoogwaterveiligheid de komende decennia anders ingericht, waarbij versterking van de vrijetijdseconomie een belangrijke plaats krijgt.
  • We continueren onze actieve bijdrage aan de verkenning in het kader van het Meerjarenprogramma Infrastructuur, Ruimte en Transport (MIRT) van het Rijk naar de meest wenselijke variant voor de inrichting van de Lob van Gennep als retentiegebied en zijn daarbij alert op ‘meekoppelkansen’.
  • We ondersteunen ideeën vanuit de Centrumvisie om het historische centrum van Gennep toeristisch aantrekkelijk te houden. Denk hierbij aan het duurzaam vergroenen van het historische centrum en de optimalisatie van bewegwijzering.
  • We gaan verder met de uitvoering van de fiches zoals opgenomen in het Programma Versterking Vrijetijdseconomie (het Routeboek) en staan open voor nieuwe ontwikkelingen op toeristisch-recreatief gebied. Dit doen we niet alleen, maar samen met ondernemers, verenigingen en stichtingen.
  • We werken samen met onze buur- en regiogemeenten, onder andere binnen de gremia van Dynamic Borders en de Regiovisie Bergen, Gennep, Mook en Middelaar. Waarbij we vanuit de Regiovisie BGMM gezamenlijk inzetten op uitvoering van het plan herstel Maasheggen.
  • We zetten verder in op de versterking van onze duurzame fiets- en wandelinfrastructuur en blijven het netwerk verbeteren waar mogelijk en waar nodig.

Wat hebben we gerealiseerd?

  • Het project van het beleefbaar maken van het Genneper Huys heeft het afgelopen jaar verder vorm gekregen. De consolidatie- en restauratieopgave wordt gerealiseerd door Staatsbosbeheer, eigenaar van het Genneper Huys, in samenwerking met de Rijksdienst voor Cultureel Erfgoed en de provincie Limburg. Als gemeente staan we aan de lat voor het beleefbaar maken van het Genneper Huys. Momenteel worden de deelprojecten verder ingevuld en uitgewerkt en zijn we op zoek naar verschillende vormen van cofinanciering. Eén daarvan is via de regionale investeringsagenda.
  • Vanuit het regionale Actieprogramma Vrijetijdseconomie zijn de volgende actiepunten uitgevoerd:
  • Het project Vitalisering Verblijfsrecreatie is afgerond. Vanuit dit project zijn verschillende campings en parken geholpen om hun park economisch vooruit te helpen. Vanwege het succes van het project is er samen met de provincie invulling gegeven aan een vervolg, wat zich ook zal richten op zaken als handhaving en permanente bewoning op vakantieparken. Het vervolg van dit project is ingebracht voor de tweede tranche van de Investeringsagenda.  
  • Er is onderzoek uitgevoerd naar de wensen en het aanbod op het gebied van dagrecreatie in de regio. Een grote groep ondernemers heeft hier aan bijgedragen en momenteel worden gezamenlijk de vervolgstappen bepaald.
  • Het Platform Agrotoerisme is verder ontwikkeld en er zijn meer leden bij aangesloten. Ondernemers uit de recreatieve sector en uit de agrarische sector nemen hierin deel. Gezamenlijk worden nieuwe verdienmodellen ontwikkeld en worden ondernemers aan elkaar gekoppeld om deze sector beter op de kaart te zetten. Vanuit Gennep zijn de Smaakparels hier momenteel in vertegenwoordigd.
  • Er is een plan van aanpak gemaakt om een regionaal Toeristisch Overstap Punt (TOP) netwerk te ontwikkelen. Op die manier worden de verschillende (bestaande) TOPs in de regio met elkaar verbonden en ontsloten.
  • Er is een globaal plan gemaakt om de keramiekindustrie, die in meerdere gemeenten in de regio bepalend is geweest, bij inwoners en toeristen beter en spraakmakender onder de aandacht te brengen. Vanuit Gennep zal de invulling van de steenfabriek hier een belangrijke rol in krijgen, maar ook de andere pottenbakkers kunnen op die manier onder de aandacht gebracht worden.
  • We blijven (nieuwe) ondernemers zo goed als mogelijk faciliteren bij nieuwe initiatieven. Op het gebied van verblijfsrecreatie resulteert dit regelmatig in nieuwe en onderscheidende initiatieven, zoals op de Bloemenstraat in Milsbeek.
  • VisitGennep wordt steeds meer gebruikt door de lokale ondernemers en evenementenorganisaties. Via de werkgroep het Verhaal van Gennep (voortvloeiend uit de Centrumvisie) wordt het platform onder de aandacht gebracht bij ondernemers en inwoners. Ook wordt in de uitingen vanuit die werkgroep de toeristische huisstijl gebruikt.
  • We participeren in de verschillende hoogwaterveiligheidsgremia en zorgen er via die weg voor dat de voorgenomen maatregelen bijdragen aan de ruimtelijke kwaliteit en daarmee een toeristische en recreatieve meerwaarde bieden. Het veerpontje tussen de loswal en het Veerhuis in Oeffelt nemen we mee als potentiële meekoppelkans in de gesprekken met de provincie Noord Brabant over de waterstandsverlaging bij het koploperproject Oeffelt.
  • We zijn actief betrokken bij het project Lob van Gennep, waar verschillende mogelijkheden liggen om de ruimtelijke kwaliteit te versterken, waarmee ook toeristische en recreatieve meerwaarde geboden kan worden. Dit is bijvoorbeeld het geval in het gebied rondom het Genneper Huys en de circumvallatielinie.
  • Mede via de werkgroep 'het Verhaal van Gennep' steunen we ideeën vanuit de ondernemers. Ook heeft de VVV in het stadhuis een naamswijziging ondergaan en staat het nu bekend als Tourist Info Gennep. Naast de naamswijziging heeft ook de inrichting een upgrade gekregen en positioneert de stichting zich steeds meer tussen de ondernemers, bijvoorbeeld via deelname aan de genoemde werkgroep.
  • Vanuit het Programma Versterking Vrijetijdseconomie zijn de volgende actiepunten opgepakt:
    • Het project Beleefbaar maken Genneper Huys is verder vorm gegeven, vanuit het programma. Voor de inhoud zie eerste bullit.
    • We zijn verder gegaan met het updaten en nieuw plaatsen van informatiepanelen op markante plekken. Dit doen we samen met de verschillende lokale cultuurhistorische verenigingen.
    • De toeristische bewegwijzering in de gemeente is vervangen, verwijderd of aangepast waar nodig.
    • In het historisch centrum van Gennep zijn de bruine wegwijzers vervangen door 6 sierlijke handwijzers. Deze handwijzers zijn geplaatst op strategische plekken, waar wandel- en fietsroutes passeren.
    • Bij 3 natuurgebieden in de gemeente zijn borden geplaatst om zo bezoekers bewust te laten zijn van de plek waar ze op dat moment zijn.
    • Gezamenlijk met Center Parcs is het viaduct van de A77 van een schildering voorzien.
    • Het derde kinderboek van Gerard Sonnemans, met als thema de Molukse gemeenschap in Gennep, is uitgebracht.
  • De samenwerking Dynamic Borders is op haar einde gelopen. Momenteel bekijken we met de participerende gemeenten en drie nieuwe gemeenten hoe we hier een vervolg aan kunnen geven. Naast de grensoverschrijdende fietsroutes en de elektrische laadpalen is er ook een toeristische overzichtskaart uitgebracht van de gehele regio. Vanuit de Regiovisie BGMM zetten we momenteel in op het plan herstel Maasheggen. Dit project heeft dan ook een plek gekregen in de regionale Investeringsagenda. Verder is het verfraaien van de N271 een thema dat uitgewerkt wordt. Daarnaast wordt samen met verschillende cultuurhistorische verenigingen een plan van aanpak opgesteld om een kunstroute te maken over de drie gemeenten.

Informatie over toeristenbelasting is te vinden in de paragraaf lokale heffingen.

Deze pagina is gebouwd op 06/01/2022 16:53:46 met de export van 06/01/2022 16:34:09