Hogere inkomsten:
ONderhoud wegen, degeneratievergoeding € 12.000 | Meer degeneratievergoedingen ontvangen als gevolg van meldingen en vergunning aanvragen in verband met de aanleg van het glasvezelnetwerk.
leges bestemmingsplannen € 22.000 | Er zijn meer inkomsten uit leges ontvangen met betrekking tot de behandeling van buiten- en binnenplanse afwijkingen, als gevolg van meer bouwactiviteiten in de gemeente. De begroting is hiervoor tussentijds bijgesteld, echter de toename is nog hoger dan verwacht.
doorberekening uren grondexploitaties € 42.000 | De verkopen bij plan Hogeweg zijn in 2021 stevig aangetrokken. Ook de ontwikkelingen bij grondexploitaties De Draaischijf en De Uitkomst hebben geleid tot meer inzet van ambtelijke uren. Hierdoor is € 42.000 meer aan kosten doorbelast aan de grondexploitaties dan begroot.
leges omgevingsvergunningen € 152.000 | Als gevolg van een toename van het aantal verleende bouwvergunningen, inclusief enkele incidentele grote bouwvergunningen zijn de ontvangen bouwleges hoger dan begroot. Het budget is hiervoor tussentijds bij geraamd, echter de toename is nog hoger dan verwacht.
verkoop gemeentelijke gronden € 214.000 | De inkomsten uit verkoop gronden zijn € 214.000 hoger dan begroot. Dit komt door incidentele grond verkopen welke niet in 2021 waren voorzien. Enerzijds door de verkoop van 2 kavels aan de Kasteelstraat/Wethoudershof te Heijen. Deze verkoop werd in 2022 verwacht maar heeft eind 2021 plaats gevonden (€ 167.000). Anderzijds door de verkoop van grond nabij Hoogveld 25 (€ 42.000). In 2020 was hier al overeenstemming over, echter door diverse redenen is dit vertraagd. Verkoop heeft uiteindelijk toch nog in 2021 plaats gevonden.
incidentele baten € 52.000 | Bij het opstellen van de nieuwe intentieovereenkomst met Parkvisie en Dichterbij bleek dat onze vordering op Parkvisie met betrekking tot de Heikant zoals die bij ons in de balans was opgenomen te laag was. De hoogte van deze vordering wordt door alle partijen onderschreven.
ozb woningen en niet-woningen € 37.000 | De OZB inkomsten zijn wat hoger als gevolg van hogere WOZ waarden en areaal dan vooraf was ingeschat door de BsGW.
algemene uitkering gemeentefonds voorgaand jaar € 30.000 | Het bedrag aan middelen dat de gemeente Gennep ontvangt, wordt berekend op basis van voorlopige aantallen, maatstaven en bedragen. De definitieve vaststelling kan een aantal jaren later zijn. Het jaar 2019 is vastgesteld. Op basis daarvan zijn de maatstaven en de bedragen bijgesteld. Dit levert een positief saldo op.
algemene uitkering gemeentefonds € 473.000 | Het bedrag aan middelen dat de gemeente Gennep ontvangt wordt berekend op basis van voorlopige aantallen, maatstaven en bedragen. De definitieve vaststelling kan een aantal jaren later zijn. Op basis van de december circulaire is de algemene uitkering bijgesteld met € 337.215. In de december circulaire zijn ook al middelen toegekend voor 2022 zoals versterking wijkteams, inburgering en kwaliteitsborging bouw en woning toezicht. In de december circulaire zijn ook nog aanvullende coronamiddelen toegekend, die deels betrekking hebben op 2021 en 2022. De middelen die betrekking hebben op 2022 worden via de resultaatbestemming beschikbaar gesteld voor 2022.
Lagere lasten:
onderhoud wegen, kapitaallasten € 33.000 | Door onderuitputting in de investeringen reconstructie wegen zijn de afschrijving- en rentelasten lager.
verkeersmaatregelen, bijdrage € 46.000 | We hadden voor een aantal jaren een bijdrage begroot voor het onderhoud aan de verkeerslichten op de N271, nu blijkt deze bijdrage (aan de provincie) lager uit te vallen. Daarnaast is de bijdrage aan scholen voor verkeerseducatie komen te vervallen, dit gaat voortaan via het Regionaal Mobiliteits Orgaan (RMO) € 29.000.
Het exploitatiebudget van € 17.000 voor de verkeersaanpassingen Brabantweg (als uitvloeisel van de bouw van het KEC) blijkt na herberekening fors te laag. Het nieuwe bestek ligt ruim boven de grens (25K) waarbij we verplicht zijn om de investering te activeren en is het dus niet meer mogelijk om dit bedrag ineens ten laste van de exploitatie te brengen. het budget vervalt hiermee.
Economisch beleid, werkbudget € 16.000 | Door corona zijn diverse projecten en activiteiten uitgesteld of hebben vertraging opgelopen. Hier is bij de budgetoverheveling ook rekening mee gehouden. Echter niet het volledige bedrag is overgeheveld, omdat ook in 2022 weer nieuw budget beschikbaar is. Door de verschuivingen kan een deel van dat budget gebruikt worden voor de uitvoering van uitgestelde dan wel vertraagde projecten en activiteiten, waardoor nu een deel kan vrijvallen.
speelterreinen, werkbudget € 16.000 | De bijdrage aan de stichting Sport- en Speelstraat de Brink is komen te vervallen. Het onderhoud loopt nu rechtstreeks via de gemeente. Daarnaast is het aantal aanvragen en toekenningen uit burger/buurt initiatieven om speelterreinen op te knappen lager uitgevallen dan verwacht.
binnensport, exploitatiebijdrage € 113.000 | De exploitatiebijdrage is begroot inclusief BTW. Pas laat in het jaar kregen we duidelijkheid dat we de BTW hierover mogen terugvorderen (als tegenhanger van de BTW afdrachten over de huurinkomsten). De overeenkomst met de nieuwe exploitant Yask voldoet aan de daarvoor geldende regels.
Het betreft hier dus een BTW voordeel. Dit BTW voordeel wordt deels gecompenseerd door de lagere huuropbrengsten (zie verderop onder lagere inkomsten). Tevens wordt door deze compensatie de Spuk bijdrage lager (zie ook verderop onder lagere inkomsten). In totaliteit blijft dit voor ons echter een gunstige ontwikkeling aangezien we daardoor ook de btw kunnen terugvorderen over investeringen (semi-permanente sporthal) en onderhoud.
samenkracht en burgerparticipatie € 172.000 | In 2020 zijn middelen overgeheveld voor het project Werk Leer bedrijf ad € 60.000. Door corona is dit project pas eind 2021 opgestart, waardoor de middelen van 2020 niet ingezet zijn. Daarnaast is in de begroting een bedrag opgenomen voor nieuwe initiatieven voor dagvoorzieningen en activiteiten (€ 50.000). Door corona zijn er geen nieuwe activiteiten en initiatieven opgestart. De mantelzorgmarkt is door corona ook niet doorgegaan (€ 40.000). Als gevolg van de maatregelen rondom corona zijn er in de gemeente ook nauwelijks activiteiten georganiseerd waarvoor subsidie is aangevraagd. Een deel van het restant budget is overgeheveld naar 2022. Op die manier kunnen dan alsnog een aantal activiteiten georganiseerd worden alsmede ook vrijwilligers gewaardeerd worden die zich de afgelopen 2 jaar ingezet hebben voor ouderen en kwetsbare.
inkomensregelingen € 119.000 | In de 2e trimesterrapportage is al gemeld dat er een lichte afname is van het aantal bijstandsuitkeringen. Daar tegenover is het aantal loonkosten subsidies toegenomen, conform vastgesteld beleid, zodat mensen met een beperking arbeid kunnen aanvaarden. Er zijn geen aanvragen BBZ gedaan in 2021. Het aantal IOAW loopt sterker terug dan ingeschat bij de 2e trimesterrapportage. Via de algemene uitkering zijn coronamiddelen toegekend voor onder andere de regeling Tonk. Hiervan is maar gedeeltelijk gebruik gemaakt. Een deel van de ontvangen coronamiddelen wordt in 2022 ingezet voor de te verwachte toename van minimaregelingen.
participatiebudget € 58.000 | In 2021 zijn aanvullende corona middelen ontvangen die niet volledig besteed zijn. Er was een budget opgenomen voor een project in de investeringsagenda. Dit project is niet goedgekeurd. De kosten voor re-integratie zijn iets lager. Een deel van de ontvangen coronamiddelen worden in 2022 ingezet voor ondersteuning zelfstandigen.
wmo € 22.000 | In 2020 zijn onderhoudskosten hulpmiddelen dubbel gefactureerd door de zorgaanbieder. In 2021 zijn deze dubbel gefactureerde kosten terugbetaald.
jeugdzorg € 21.000 | De bijdrage voor de bovenregionale voorzieningen is lager. De kosten worden betaald aan de regio en de bijdrage wordt bepaald op basis van een vooraf vastgestelde verdeelsleutel.
milieubeleid, kapitaallasten € 13.000 | Door onderuitputting in de investeringen verduurzaming zijn de afschrijving- en rentelasten lager dan begroot. Enkele investeringen zijn gekoppeld aan projecten die pas vanaf 2022 uitgevoerd gaan worden.
vth basistaken rud en overige wabo taken € 37.000 | De begroting is opgebouwd uit planbare en niet-planbare uren. De planbare uren zijn conform het uitvoeringsprogramma uitgevoerd. Het gaat hierbij om wettelijke milieu controles. De niet-planbare zoals meldingen, aanvragen milieuvergunningen en klachten zijn lager uitgevallen dan begroot. Bijvoorbeeld door minder meldingen geluidsoverlast als gevolg van minder evenementen.
bestemmingsplannen € 19.000 | Minder kosten voor de inhuur van externe onderzoeken of juridisch advies met betrekking tot ruimtelijke ontwikkelingen.
bouw en woning toezicht € 18.000 | De begroting is opgebouwd uit planbare en niet planbare uren. De planbare uren zijn conform het uitvoeringsprogramma uitgevoerd, zoals toezicht houden op bouwwerken/voortgang bouw omgevingsvergunningen. De niet planbare uren zoals meldingen, klachten en handhavingsverzoeken zijn lager uitgevallen dan begroot.
college, salariskosten € 15.000 | In de begroting was rekening gehouden met een hogere CAO loonstijging.
college, pensioen wethouders € 125.000 | Betreft een voordeel als gevolg van een verlaging van de voorziening pensioenen wethouders. Deze voorziening wordt jaarlijks geactualiseerd op basis van een berekening van salarisverwerker Visma. De verlaging wordt voornamelijk veroorzaakt door een stijging van de rekenrente.
externe bestuursondersteuning € 12.000 | Dit budget is bedoeld voor de dekking van algemene advocaat en proceskosten. Dit is in 2021 niet nodig gebleken. Juridische kosten worden, indien van toepassing, zoveel mogelijk bij de projecten zelf ondergebracht. Of en hoeveel advocaatkosten nodig zijn is vooraf moeilijk in te schatten.
beheer basisregistraties € 32.000 | De vacature GEO medewerker wordt op dit moment ingevuld door een medewerker die valt onder de regeling “garantiebanen”. De kosten van deze medewerker worden verantwoord onder het budget garantiebanen. In 2021 zijn op deze post alleen uitgaven gedaan voor incidentele aanvullende kleinere opdrachten.
automatisering € 85.000 | Dit betreffen diverse ICT budgetten waarop de uitgaven lager zijn uitgevallen dan begroot. De uitgaven aan software licenties (zoals Office 365) zijn lager. Ook de kosten voor de oude website (welke is vervangen) zijn lager. Daarnaast zijn er op het gebied van informatiebeveiliging lagere kosten doordat bepaalde applicaties zoals SIEM/SOC pas later in het jaar in gebruik zijn genomen. Ook zijn er minder uitgaven geweest voor kleine incidentele hardware aanschaffingen.
ozb uitvoering € 23.000 | De aanvulling van het weerstandsvermogen voor de BsGW per 31-12-2020 is lager dan vooraf was ingeschat. Daarnaast is de bijdrage voor het fonds gemeentelijke uitvoering lager dan begroot.
salariskosten € 78.000 | Bij de overige programma's staan afwijkingen op de directe salariskosten. De afwijkingen bij de programma's betreft vooral niet ingevulde vacatureruimte. Deze financiële ruimte is slechts deels ingezet voor inhuur tijdelijk personeel doordat niet het gewenste aanbod beschikbaar was. Deze kosten zijn verantwoord in dit programma. In totaliteit is er geen afwijking op het budget personeelskosten.
diverse budgetten € 44.000 | Betreft lagere uitgaven op meerdere budgetten door het bewust omgaan met de middelen door de budgethouders.
Hogere lasten:
planmatig onderhoud wegen € 175.000 | Door het naar voren halen van een deel van de onderhoudswerkzaamheden uit jaarschijf 2022 en als gevolg van meerwerk was de stand van de voorziening per jaareinde negatief. Hierdoor heeft een extra dotatie aan de voorziening planmatig onderhoud wegen plaatsgevonden. Dit betekent wel dat we voor komend jaar de mogelijkheid hebben om de begrote storting te kunnen verlagen.
onderhoud wegen, calamiteiten € 23.000 | Door de hoogwatercrisis is extra inzet van Intos noodzakelijk geweest. Deze extra kosten zijn geclaimd bij het Rijk, het is nog onduidelijk of en hoeveel uitgekeerd gaat worden.
openbare verlichting, energie en onderhoud € 40.000 | Het aantal schades (door vandalisme en ongelukken) aan lichtmasten neemt toe. Het blijkt moeilijk om de schade te verhalen. Daarnaast zijn de aansluitkosten van de netbeheerder gestegen en hebben enkele onvoorziene werkzaamheden plaatsgevonden aan de Bloemenstraat, Kampweg en Zandstraat.
openbare verlichting, inhaalafschrijvingen € 110.000 | Door het verkorten van de levensduur van de oude investeringen in de openbare verlichting, als gevolg van huidige en geplande investeringen in "verledding", hebben we in 2021 een inhaalafschrijving moeten doorvoeren.
openbaar groen, onderhoud bomen sportpark de niersvallei € 13.000 | Om onveilige situaties te voorkomen zijn extra onderhoudswerkzaamheden uitgevoerd aan de bomen op sportpark De Niersvallei (Achates).
onderwijshuisvesting, verzekeringen € 16.000 | De verzekeringskosten van onderwijsgebouwen zijn als gevolg van een nieuwe aanbesteding fors toegenomen.
onderwijshuisvesting, kaptaallasten € 79.000 | In de begroting is een te ruime inschatting gemaakt van de onderuitputting in het krediet van het KEC/Ganapja. Niet altijd worden alle kosten in het jaar van toekenning krediet verwerkt. De werkelijke afschrijving- en rentekosten zijn daarom hoger dan verwacht.
vervoerskosten € 17.000 | Doordat het Ganapja gebouw eerder is opgeleverd zijn de vervoerskosten voor de Elckerlyc leerlingen lager dan verwacht. Echter de overige kosten voor leerlingenvervoer zijn toegenomen als gevolg van een toename van het aantal leerlingen. Het bedrag dat bij de 1e trimesterrapportage was afgeraamd, bij de start van het schooljaar, was te hoog.
binnensportaccommodaties, onderhoud € 79.000 | Deze extra kosten waren nodig om een nul situatie te creëren met betrekking tot het reguliere onderhoud, dat we vanaf 2021 hebben overgedragen aan de nieuwe exploitant Yask. Het gaat hierbij om onder andere dieptereiniging van alle sanitair en vloeren, reparatie en herstel van schilderwerk, opschonen groenstrook, gevelreiniging Noordzijde, reparaties lekkage CV leiding en rioollekkage Pica-Mare.
wijkteams € 45.000 | Bij diverse taakvelden binnen programma 6 zijn coronamiddelen ontvangen. Een deel van deze coronamiddelen zetten we in 2022 in voor extra ondersteuning bij toegang. Hierdoor ontstaat er op dit taakveld nu een overschrijding.
volksgezondheid, Regio deal € 60.000 | Vanuit de 1e tranche van de investeringsagenda Regio Deal hebben we in 2021 € 60.000 bijgedragen aan het uitvoeren van projecten op dit taakveld. Vanwege het positieve resultaat op het programma sociaal domein is er voor gekozen om deze kosten niet ten laste van de bestemmingsreserve te brengen.
riolering, dotatie voorziening € 82.000 | Op basis van een bestendige gedragslijn vindt een dotatie plaats aan de voorziening riolering. In de begroting was rekening gehouden met een veel lagere dotatie. Per saldo een hogere last van € 82.000.
planning & control, btw scan € 50.000 | Betreft de kosten (op provisie basis) voor een BTW scan over de jaren 2018-2020. Dit gaat ons in 2022 een extra terugvordering omzetbelasting opleveren van
€ 103.000 die we dan als een incidentele bate zullen verantwoorden.
toegerekende rente € 15.000 | De rentelasten over de verstrekte lening aan Enexis eind 2020 waren nog niet juist in de begroting verwerkt, en zijn ook tussentijds in 2021 niet opgenomen.
Lagere inkomsten:
toeristenbelasting € 293.000 | De inkomsten uit toeristenbelasting zijn € 508.000 lager dan begroot. Dit komt doordat het aantal overnachtingen als gevolg van de Corona maatregelen fors lager is. Ook door de sluiting van een bungalowpark in verband met een verbouwing van 1 maand is het aantal overnachtingen in 2021 lager. Bij de 2e trimesterrapportage is € 100.000 afgeraamd. Voor de misgelopen toeristenbelasting als gevolg van Corona worden we door het Rijk gecompenseerd. Verwacht was dat deze compensatie in 2021 toegekend zou worden, dit blijkt nu 2022 te worden. De omvang hiervan is nog niet bekend. In 2021 hebben we vanuit het Rijk wel een Corona compensatie ontvangen voor de misgelopen toeristenbelasting uit 2020 van € 222.000. Tot slot zijn er nog wat kleine correcties op de inkomsten uit vorig jaar geweest van € 7.000. Per saldo resteren lagere inkomsten uit toeristenbelasting van € 293.000.
binnensport, huuropbrengsten € 53.000 | De huuropbrengst uit de verhuur van de binnensportaccommodaties was begroot inclusief BTW. Pas laat in het jaar kregen we duidelijkheid dat we de BTW hierover moeten afdragen (als tegenhanger van de BTW ontvangsten uit de exploitatiebijdrage). Dit betreft hier dus een BTW nadeel, maar over het hele taakveld binnensport is dit een positieve ontwikkeling (zie ook bij lagere lasten binnensport exploitatiebijdrage). De overeenkomst met Yask voldoet aan de hiervoor geldende voorwaarden.
rijksbijdrage spuk € 106.000 | De begrote bijdrage voor de aanvraag van de SPUK BTW sport regeling voor 2021 was € 135.500. De uiteindelijke afrekening is berekend op € 29.000. Dit verschil heeft te maken met het feit dat de binnensport uiteindelijk toch onder het oude BTW regime mag vallen. Waardoor alle kosten en exploitatiebijdragen, maar ook de investering in de semi- permanente sporthal, niet meer gedeclareerd kunnen worden via de SPUK regeling. Deze BTW mogen we rechtstreeks terugvorderen.
Van trimesterrapportage naar jaarrekening
In de 2e trimesterrapportage 2021 was een positief saldo geprognosticeerd van € 747.000. Door het raadsbesluit omtrent de maatschappelijke accommodaties is dit saldo verhoogd met € 25.000 tot € 772.000. We sluiten het boekjaar af met een positief saldo van € 1.701.000, een verschil van € 929.000. De grootste voordelen zijn ontstaan aan de lasten kant. In het sociaal domein kenden de taakvelden inkomensregelingen (€ 119.000), samenkracht en burgerparticipatie (€ 172.000), participatiebudget (€ 58.000) aanzienlijke lagere lasten. Ook hadden we voordelen op pensioenen wethouders (€ 125.000) en exploitatie binnensport (€ 113.000). Aan de lastenkant laten de toevoeging aan de voorziening onderhoud wegen (€ 175.000) en inhaalafschrijving openbare verlichting (€ 110.000) een stijging van de kosten zien.
De opbrengsten lagen in 2021 € 1.034.000 hoger dan geraamd. Het grootste deel hiervan komt op conto van de algemene uitkering (€ 503.000). Daarnaast kenden we opbrengsten uit verkoop van gronden (€ 214.000) en hoger leges omgevingsvergunningen (€ 152.000). Anderzijds daalden er ook inkomsten met € 452.000. De lagere opbrengsten toeristenbelasting (€ 293.000) vormt hiervoor de belangrijkste verklaring.
Ontwikkeling saldo grotendeels autonoom en incidenteel | In de analyse valt vooral het enorme voordeel van € 503.000 in de algemene uitkering op. Door de gemeente is deze 'open einde' afwijking niet te beïnvloeden. We constateren al enkele jaren dat de vooruitzichten bij het opstellen van de voorjaarsnota slecht zijn, in de aanloop naar de begrotingsvergadering verbeteren en gedurende het begrotingsjaar nog gunstiger worden. Hierbij dient direct opgemerkt te worden dat een vergelijkbare ontwikkeling de andere kant zich ook voor kan doen ten gevolge van het trap op, trap af mechanisme.
Ook voor de overige mutaties die zich voordoen in de openeinderegelingen geldt een beperkte beïnvloedingsmogelijkheid. Per saldo ontstaat hier in een voordeel van € 341.000 waarin vooral de toeristenbelasting (in negatieve zin), de uitgaven sociaal domein en de legesopbrengsten de verklaring vormen. Waar het voordeel in de algemene uitkering vergelijkbaar is met 2020, zijn de andere verschillen voor de openeinderegelingen groter.
Voor alle afwijkingen zijn goede verklaringen te geven, waarmee als optelsom van de verschillende bedragen uiteindelijke de omvang als geheel ook toegelicht is.
In absolute zin zijn de afwijkingen: