Taakvelden

2.1 Verkeer en vervoer

Taakveld 2.1 Verkeer en vervoer

Portefeuillehouder:       J. van Hulsteijn
Beïnvloedbaarheid:        I. Volledig financieel en beleidsmatig te beïnvloeden, autonome taak.

Wat wilden we bereiken?

  • We willen het aanzien van de gemeente Gennep, het gevoel van veiligheid en het woongenot verhogen. Een opgeruimde en goed onderhouden leefomgeving is het visitekaartje van de gemeente Gennep en maakt de gemeente toeristisch-recreatief aantrekkelijker.
  • Een openbare ruimte waarbij de inrichting en het onderhoud afgestemd zijn op de invloed van klimaatadaptatie, hittestress en regenwater.
  • Verbeterde doorstroming van (vracht)verkeer op gebiedsontsluitingswegen en kernen.
  • De bereikbaarheid van Gennep verbeteren met aandacht voor verkeersveiligheid, sociale veiligheid en doorstroming op lokaal en regionaal niveau. Conform bindende landelijke afspraken is het beleid gericht op terugdringing van het aantal doden en ernstig gewonden door gedragsbeïnvloeding en fysieke aanpassingen.
  • Veilige en toegankelijke wegen en paden die op een duurzame manier worden onderhouden.
  • We willen het fietsgebruik stimuleren en voor onze inwoners en toeristen een fietsvriendelijke gemeente blijven.
  • Een aantrekkelijk mobiliteitssysteem en betere ruimtelijk economische bereikbaarheid.

Wat zouden we er voor doen?

  • We schakelen BuitenWerk en andere partijen in voor het onderhouden van de openbare ruimte, en waar nodig brengen we de inrichting en het beheer van de openbare ruimte op een duurzame manier op het gewenste niveau. We hebben hierbij nadrukkelijk aandacht voor het versterken van de bermen in het buitengebied en onderhoud aan asfaltwegen en bestratingen.
  • Op basis van het geactualiseerde wegenbeheerplan onderhouden we de wegen op niveau B.
  • We geven uitvoering aan het uitvoeringsprogramma van het GRP. In 2021 staat de volgende locatie op het programma: Heesweg in Heijen. Bij de herinrichting houden we rekening met de gevolgen van hittestress en regenwater. Dit doen we door meer groen aan te brengen en regenwater te scheiden van het vuile water.
  • We blijven in gesprek met de aanwonenden van de Zwarteweg en bespreken of de nu uitgevoerde aanpassingen het gewenste effect hebben. Daarnaast zal, na de aanleg van de verbindingsweg, bekeken worden of de Zwarteweg binnen de bebouwde kom nog verdere aanpassingen nodig heeft.
  • De bestemmingsplanprocedure om te komen tot de aanleg van de verbindingsweg zal doorlopen worden. In 2021 geven we ook de landschappelijke inpassing nader vorm. Daarnaast voeren we de nodige vervolgacties uit, zoals de civieltechnische uitwerking en de verwerving van de benodigde gronden. We betrekken de omwonenden actief bij de uitwerking. We communiceren regelmatig over de voortgang.  
  • In het kader van de uitbreiding van haven Heijen passen we het kruispunt Hoogveld-Groote Heeze-Hoofdstraat Heijen aan.
  • We verkennen de mogelijkheden om samen met bewoners aandacht te vragen voor de verkeersveiligheid in hun wijk (conform project 'Veilig op weg' uit Horst aan de Maas).
  • We onderzoeken de mogelijkheden om de grensovergangen tussen Gennep en Hommersum te verbeteren.

Wat hebben we gerealiseerd?

  • BuitenWerk is het gehele jaar volop bezig geweest met het schoonhouden en in stand houden van de openbare ruimte conform de Meetlat integrale kwaliteit.
  • In februari hebben we na de hevige sneeuwval een extra winterinspectie uitgevoerd. Het geplande wegonderhoud voor 2021 en een groot deel van 2022 is uitgevoerd. Diverse wegen waaronder Moerasweg, Speksestraat, Biezendijk, Looiseweg, Langehorst, Lankerseweg, Kampweg zijn asfaltreparaties uitgevoerd, daarnaast zijn ook de fietspaden Looiseweg en Hommersumseweg opgeknapt. Daarnaast hebben we in 35 straten onderhoud gepleegd aan de rijweg.  Deze werkzaamheden bestonden uit grote en kleine reparaties en scheuren vullen in asfalt.
  • De werkzaamheden aan de Heesweg zijn grotendeels gereed, begin 2022 worden de werkzaamheden afgerond. De Heesweg is voorzien van een regenwaterriool en nieuw straatwerk.  
  • De verkeersremmende maatregelen op de Zwarteweg zijn uitgevoerd. Zo is de oversteek bij SV. Milsbeek is aangepast en er zijn er 60 km/uur drempels aangelegd. Inmiddels zijn er ook 45 laanbomen geplant aan de Zwarteweg.  De uitgevoerde plannen zijn besproken met de aanwonenden. We blijven in gesprek met bewoners en kijken samen of de maatregelen het gewenste effect hebben gehad.
  • Het bestemmingsplan voor de Verbindingsweg is in november 2021 vastgesteld. We zijn gestart met het uitvoeren van de nodige vervolgacties, zoals de civieltechnische uitwerking en de verwerving van de benodigde gronden. De omwonenden zijn actief betrokken bij de uitwerking van de plannen. Daarnaast hebben we via verschillende kanalen regelmatig gecommuniceerd over de voortgang.  
  • In het kader van de uitbreiding van haven Heijen passen we het kruispunt Hoogveld-Groote Heeze-Hoofdstraat Heijen aan. Deze aanpassingen vinden pas plaats nadat de volledige bestemmingsplanprocedure is afgerond.
  • In het kader van het project 'Veilig op Weg' hebben we contact gelegd met bewoners van de Tiltenhof en Sprokkelveld. In beide straten is inmiddels een enquête gehouden. Ook heeft in beide straten een keukentafelgesprek met enkele bewoners plaatsgevonden om de problematiek in de straten en de resultaten van de enquête te bespreken. Daarbij is ook gesproken over mogelijke oplossingen, wat de gemeente daarin kan bijdragen en ook wat de bewoners zelf kunnen doen. De gesprekken zijn nog niet afgerond en zullen in 2022 verder opgepakt worden om uiteindelijk tot afspraken te komen.
  • Het onderzoek naar het verbeteren van de grensovergangen tussen Gennep en Hommersum heeft door andere prioriteiten nog niet plaatsgevonden. Dit zal in Q1-Q2 2022 opgepakt gaan worden.

Beleidsindicatoren

Verkeersongevallen

Omschrijving

2019

2020

2021

Aantal verkeersongevallen

71

75

66

Aantal gewonden bij verkeersongevallen

15

13

15

Aantal dodelijke verkeersongevallen

0

1

1

Ziekenhuisopname na verkeersongeval met een motorvoertuig

4

5

10

Verkeersongevallen met een gewonde fietser

6

0

4

Het aantal ongevallen blijft al een aantal jaren vrijwel gelijk. Dit geldt ook voor het aantal ongevallen waarbij slachtoffers te betreuren zijn. De aantallen zijn zo klein dat er moeilijk een trend uit op te maken is. Uit analyse van de ongevallen blijkt dat de ongevallen zeer divers zijn qua locaties, oorzaken en slachtoffers.

Deze pagina is gebouwd op 06/01/2022 16:53:46 met de export van 06/01/2022 16:34:09